Table of Contents
Waarom? Eén, omdat die bij de verkeerde mensen terechtkomt (auto verkopen zonder keuring). En twee, en dat is meteen mijn vraag, want dat heb ik niet echt gehoord in de beantwoording: waarom kiezen we er in het ontwerpklimaatakkoord voor dat de accijnzen op benzine en diesel al in 2021 omhooggaan, terwijl we net Kamerbreed hebben vastgesteld dat op korte termijn een elektrische wagen voor heel veel mensen, de verpleegkundigen, de leraren, gewoon niet bereikbaar is? Waarom moeten zij betalen voor de subsidie die wij aan de toch wat rijkeren gaan geven? Staatssecretaris : Ik ben even in verwarring wie de «wij» hier zijn
Niet «wij»; ik zal daar nooit voor kiezen. Het is meer uw akkoord dan mijn akkoord. Staatssecretaris : Ja, oké. Weet u, in de maatregelenkeuze die we gemaakt hebben in het ontwerpklimaatakkoord gaan we uiteindelijk nog steeds uit van een stimulering van elektrisch rijden (opel verkopen). Dat heb ik net geprobeerd uit te leggen
Er zullen gegarandeerd mensen zijn die geen elektrische auto kunnen aanschaffen en overigens ook mensen die geen andere auto kunnen aanschaffen. toyota verkopen. We proberen iedereen die op de rand van de marge zit en dit zou willen doen, met een aankoopsubsidie te helpen. Natuurlijk kun je zeggen dat het betaald moet worden uit een miljonairstaks
Ik gaf net aan dat ik dat niet zo'n goed idee vind. Bovendien hebben we bij de klimaattafels ook afgesproken dat elke tafel binnen het eigen domein probeert te zoeken naar de oplossingen - Auto verkopen met rode kaart. Ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben van deze klimaattafel. Hierin zaten alle groeperingen uit de maatschappij, zowel van de mensen die voor de auto zijn als de mensen die voor minder auto's zijn
De : De heer Laçin, tot slot, kort. En dan de heer Omtzigt - mobilhome te koop. De heer (SP): Dat plan dat er nu ligt, stelt dus dat juist al die mensen die de elektrische auto niet kunnen kopen – dat zijn er heel veel, kan ik de Staatssecretaris zeggen – die subsidie gaan bekostigen
Ik heb al aangegeven dat ik dacht dat het een vrij gebalanceerd pakket naar de toekomst was (opkoper bestelwagens). De heer Laçin is het daar niet mee eens. Dus dan, ja, zo is het. De heer (CDA): Dank dat de Staatssecretaris aangeeft dat het afgelopen jaar de belastingaftrek niet doelmatig was. Ik had gevraagd om het voor te leggen aan de Algemene Rekenkamer
Graag zou ik daar het oordeel van de Algemene Rekenkamer over horen. Is hij bereid dat te doen? Staatssecretaris : Ik verkeer een beetje in de veronderstelling dat ik daar net antwoord op had gegeven. De : Tot slot. De heer Omtzigt. Kort. De heer (CDA): Het antwoord dat ik net hoorde, was dat hij het niet over het verleden wilde doen.
Dat komt vanzelf in het jaarverslag dat we over twee maanden krijgen, dus ik snap dat hij zegt: waarom zou ik dat apart doen? Mijn vraag ging ook over de komende twee jaar van de Autobrief, dus nog niet over wat er met het klimaatakkoord gebeurt - wij kopen campers. Ik dacht: ik preciseer die vraag, omdat we dan ook beleidsrelevante informatie hebben over de vraag of het zinnig is waar we mee bezig zijn
U vraagt mij dus om nu bij de Rekenkamer het verzoek neer te leggen om alvast in hun werkprogramma ruimte maken om dat gedurende twee jaar te bekijken (citroën verkopen). Ik begrijp dat dat uw verzoek is. Dat is misschien ook een beetje vreemd, als we nog niet weten welk pakket we aan ze gaan voorleggen
Ik ben, met de heer Omtzigt, helemaal niet tegen een toets op doelmatigheid. Autowrak verkopen. Daar ben ik hartstikke voor. Dat is volgens mij een standaardeigenschap die je op het Ministerie van Financiën moet hebben. Als je geld uitgeeft, wil je weten of je uitgave doeltreffend en doelmatig is geweest. Alleen, om dat nu alvast aan de Rekenkamer te vragen, is misschien een beetje als mosterd voor de maaltijd
Die wil ik u ook gunnen, maar we gaan nu door met de Staatssecretaris. De heer (CDA): De vraag wordt gewoon verkeerd begrepen. Het gaat erom. De : Nee, meneer Omtzigt. Ik zeg nee. U heeft daar uw tweede termijn voor (opkoper tweedehandswagen). Nu de bpm. Staatssecretaris : Ja, de bpm. Dat is een wat minder dik pakketje
Laat ik beginnen met de heer Mulder. Die sprak over record-bpm-ontvangsten, die nog nooit zo hoog waren geweest (opel verkopen). Dat is echt een misvatting. Om even aan te geven: in 2007 ontvingen we meer dan 3,6 miljard. Dat is inmiddels teruggelopen tot iets meer dan 2 miljard in 2017 en – wat zal het zijn? – bijna 2 miljard in 2018
In het cijfergedeelte wou ik dat toch even rechtzetten. Zijn vraag ging niet alleen over het niveau. Hij vroeg ook: wanneer gaan we die bpm nu eindelijk eens afbouwen, zoals beloofd? Het klopt dat in de Autobrief een bpm-tariefverlaging van 14,7% over de periode 2017–2020 was vastgelegd - Motorhome opkoper. De bpm-tarieven worden overigens gewoon afgebouwd conform de afspraak
Het feit dat de bpm-ontvangsten als zodanig toenemen ondanks het feit dat de tarieven naar beneden gaan, heeft te maken met de hogere CO2-uitstoot. We kopen op dit moment in Nederland gewoon grotere en viezere auto's. Dat wil niet zeggen dat we ons niet houden aan de afspraak van de tariefsverlaging, want dat doen we wel.
Alleen, we kunnen die bpm-tarieven niet achteraf gaan aanpassen, als blijkt dat mensen een ander soort auto kopen. auto verkopen waarde. Overigens kun je je eerder de vraag stellen hoe het kan dat wij niet in staat zijn geweest om met deze incentives mensen. We hebben een aantal jaren gehad waarin Nederland koploper was met betrekking tot de reductie van CO2 per auto
Het is dus niet dat wij tegen onze beloftes ingaan. We houden ons op dit punt wel degelijk aan onze eigen beloftes. De heer (PVV): Voorzitter, ik wil alleen weten hoe. Ik krijg geen antwoord. De : Nee, meneer Mulder, even niet doen. auto verkopen wat heb je nodig. Ik wil even weten of het blokje bpm klaar is
Ik heb nog een aantal vragen over. Zo vroegen verschillende Kamerleden, zoals meneer Omtzigt en mevrouw Lodders, waardoor die stijging van de bpm dan precies komt. Ik gaf al een beetje een voorschotje - opkoper seat. Ze vroegen ook: hoe voorkomen we dat de bpm niet verder doorstijgt? Een paar dingen hierbij: in 2017 zijn er ruim 30.000 meer auto's verkocht dan in 2016
Als er meer auto's verkocht worden, gaan de bpm-ontvangsten omhoog (dacia opkoper). Daarnaast hebben er nog twee verschuivingen in de nieuwkoop plaatsgevonden. Nogmaals, enerzijds was er weliswaar een verschuiving naar auto's met een lage CO2-uitstoot, maar anderzijds was er ook een verschuiving naar vooral grotere en duurdere auto's met een hogere CO2-uitstoot
Navigation
Latest Posts
Ce Vrachtwagen
Aanslag Nice Vrachtwagen
Led Verlichting Vrachtwagen